بالاخره سرنوشت سریال «عاشقانه» چه شد؟/ کشمکشهای سازندگان «عاشقانه» و مخاطبانی که پا در هوا ماندهاند!
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۱۶۷۷۶
انتشار اخبار ضد و نقیض در ارتباط با توقیف یا عدم توقیف سریال عاشقانه بیشتر از هر چیزی بر اعتماد عمومی مردم نسبت به تولیدات شبکه نمایش خانگی اثر میگذارد؛ اتفاقی که در طولانی مدت باعث شکست همیشگی این شبکه خواهد شد.
سرویس فرهنگی فردا: شبکه نمایش خانگی در چند سال اخیر هواداران بسیاری را هم در میان اهالی سینما و هم در میان مخاطبان پیدا کرده است.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جمع همه ناتمامها جمعِ!
یکی از مهمترین نقاط عطف شبکه نمایش خانگی تولید سریالهایی برای این قالب بود؛ قالبی که پیش از این تنها از طریق آثار سینمایی که پیش از این در سینماها نمایش داده شده بود و یا تعداد اندکی از محصولات تصویری پر میشد ولی حالا با ارائه محصولاتی جدید و جذاب مخاطب خاص خود را پیدا کرده بود.
قلب یخی اولین سریالی بود که به طور جدی برای این شبکه تولید شد و حضور انبوهی از بازیگران سرشناس در کنار جدید بودن قالب ارائه اثر باعث شد تا فصل اول آن با استقبال خوبی روبرو شود.
اما مشکل از آنجا شروع شد که قلب یخی در ادامه تولیدش با مشکلی و تغییر کارگردان روبرو شد و با وجود ادامه تولید آن باز هم سرنوشت آن در نهایت مشخص نشد. نکته بد ماجرا این بود که این ماجرا تقریبا برای همه آثار سریالی تولید شده برای این شبکه نیز به وقوع پیوست تا به جز آثاری همچون «شهرزاد»، «شاهگوش» و «دندون طلا» همه سریالهایی که برای این شبکه تولید شدند یا در مرحله ساخت به مشکل برخوردند و یا در مرحله توزیع که نتیجه هر دو حالت در انتها، ناقص ماندن قسمتهای پخش شده از سریال و بیاعتماد شدن مخاطبان به تولیدات این عرصه بود.
«قهوه تلخ»، «ابله»، «عشق تعطیل نیست»، «ساخت ایران» و... همه از جمله آثاری بودند که به واسطه بروز برخی از مشکلات ناقص ماندند و حسرت دیدن همه قسمتهای آنها به دل بسیاری از مخاطبان باقی ماند.
عاشقانهای که معلق ماند
سریال عاشقانه ساخته منوچهر هادی جدیدترین تولید شبکه نمایش خانگی در قالب سریال است. این سریال نیز از جمله تولیداتی بود که با تبلیغات فراوان وارد این شبکه شد و به واسطه حضور چهرههای سرشناسی در آن احتمال میرفت که بتواند موفقیت سریال شهرزاد را تا حدودی تکرار کند ولی اتفاقات پیش آمده در ادامه باعث شد تا اولین تجربه سریالسازی منوچهر هادی برای شبکه نمایش خانگی همراه با فراز و نشیبهایی شود که کار او را چندین بار تا مرحله تعطیلی بکشاند.
یک بار درگیری میان تهیهکننده سریال با سرمایهگذاران که باعث توقف پخش اثر و کنار گذاشته شدن مهدی گلستانه تهیهکننده اثر شد و یک بار دیگر شکایت سرمایهگذاران از تهیهکننده قبلی و VOD که در نهایت منجر به دستور توقف VOD شد. این کشمکشها دو بار باعث توقف قسمت جدیدی از این سریالش د که در حال حاضر قسمت هفتم آن نیز به واسطه برخی مشکلات اینچنینی هنوز منتشر نشده است.
نظارت کجایی که یادت بخیر؟!
شاید دلیل اصلی این نابسامانیها را بتوان در عدم نظارت درست سازمانهای مسئول بر تولیدات این شبکه جستجو کرد. وقتی برای دادن امتیاز ساخت اینگونه آثار شرایط قانونی مشخصی همچون (داشتن رزومه مشخص تهیهکنندگی برای تولید این آثار و همچنین شرط تولید همه قسمتهای اثر پیش از آغاز توزیع قسمت اول) وجود نداشته باشد؛ دیگر چگونه میتوان انتظار داشت که تولیدات سریالی شبکه نمایش خانگی با نظم و ترتیب منتشر و به دست مخاطب برسد؟
البته انتقادات وارده به تولیدات این شبکه صرفا مربوط به عدم نظارت بر تولید و انتشار به موقع آثار عرضه شده در آن نیست؛ بلکه یکی از اساسیترین این انتقادات مربوط به عبور از برخی خط قرمزهای فرهنگی و مذهبی جامعه در اینگونه از آثار است. اتفاقا یکی از چالشهای سریال عاشقانه نیز دقیقا مربوط به همین مسئله میشد، اتفاقی که باعث شد تا پس از انتشار یکی دو قسمت از سریال در ادامه برای انتشار سایر قسمتها، بخشهایی از حجاب بازیگران زن این سریال روتوش شود و خروجی کار نیز به ناشیترین شکل ممکن در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
کاهش اعتماد مردم، بزرگترین آسیب بدقولی سریالسازان
هر چند که در روزهای گذشته اخبار ضدونقیضی از توقیف و یا عدم توقیف این سریال در رسانهها منتشر شده است و روز پیش نیز مهناز افشار یکی از بازیگران این مجموعه مدعی شده بود که دلیل توقیف سریال ممیزیهای مربوط به حجاب بازیگران زن سریال بوده است، ولی در هر صورت چه این سریال توقیف شده باشد و چه قسمتهای بعدی آن منتشر شود، آنچه که بدون شک از این همه بدقولی سازندگان اینگونه آثار نصیب مردم میشود، بیاعتمادی آنها به سازندگان این آثار است. آثاری که معلوم نیست پس از خریدن و دیدن چند قسمت از آنها، اصلا تمام میشوند یا نه؟ شاید این سریالها نیز همانند بسیاری از آثار تولید شده برای شبکه نمایش خانگی ناتمام ماندند!
منبع: فردا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۱۶۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دنیا باید منتظر کسی که پول دارد بماند!/ کشتن انسانها بدون ترس
به گزارش خبرنگار مهر، ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان تئاتر و نمایشهایی رادیویی که در فعالیتهای رادیویی خود به سراغ آثار مطرح و تأثیرگذار ادبیات و ادبیات نمایشی جهان میرود و این آثار را در قالب نمایش رادیویی کارگردانی و به مخاطب ارائه میدهد، به سراغ رمان «بیلی بتگیت» ادگار لارنس دکتروف نویسنده آمریکایی رفته است.
«بیلی بتگیت» که روایتگر ورود پسری ۱۵ ساله به یک باند تبهکاری است، برنده جایزه انجمن ملی منتقدان کتاب آمریکا و جایزه پن/ فاکنر برای داستان و همچنین کاندیدای دریافت جایزه ادبی پولیتزر شده است.
در سال ۱۹۹۱ و با کارگردانی رابرت بنتون فیلمی با اقتباس از رمان «بیلی بتگیت» ساخته و اکران شد. در این فیلم بازیگرانی چون داستین هافمن، نیکول کیدمن، استیون هیل، استیو بوشمی و بروس ویلیس به ایفای نقش پرداختند.
ایوب آقاخانی علاوه بر کارگردانی، اقتباس و تنظیم برای رادیوی نمایش رادیویی «بیلی بتگیت» را بر اساس رمان دکتروف و با ترجمه احسان برکت بر عهده داشته است.
بازیگران حاضر در قسمت سوم این نمایش رادیویی به ترتیب ایفای نقش عبارتند از شیرین بیده در نقش بیلی بتگیت، پریسا مقتدی در نقش لولا، بابک داداشپور در نقش ایروینگ، احمد لشینی در نقش شولتز، اکبر مولایی در نقش برمن، محمد شریفیمقدم در نقش میکی.
فرشاد آذرنیا افکتور، رضا طاهری صدابردار، شهلا نیساری تهیهکننده، دیگر عوامل نمایش رادیویی «بیلی بتگیت» هستند.
در سومین قسمت نمایش رادیویی «بیلی بتگیت» با مدتزمان ۱۷ دقیقه و ۵۹ ثانیه، بیلی برای لولا از کشتهشدن مامور آتشنشانی توسط شولتز میگوید و تاکید میکند که شولتز از کشتن آدمها هراسی ندارد و به راحتی درباره قتلهای خود حرف میزند. لولا از بیلی میپرسد که آیا به کسی آنقدر علاقهمند شده است که سرنوشت او برایش مهم شده باشد و بیلی از ربکا نام میبرد. لولا میگوید که دلبستن زیادی به دیگری اشتباه است زیرا از دید لولا زندگی یک معامله است.
بیلی در یک مهمانی پی میبرد که شولتز به لولا علاقهمند شده است. لولا در هنگام شام شروع به یاد دادن آداب غذاخوردن به شولتز میکند و شولتز به خاطر علاقهای که به لولا دارد بدون هیچ ناراحتی حرفهای او را میپذیرد.
شولتز به یک بانک مراجعه میکند و به بیلی میگوید که نزد رییس بانک برود و به او بگوید که شولتز قصد دارد در حساب بانکی خود مقدار زیادی پول واریز کند. شولتز قصد دارد بانک را در اختیار خود بگیرد. شولتز معتقد است دنیا باید منتظر کسی باشد که پول دستاش است.
با هم سومین قسمت از نمایش رادیویی «بیلی بتگیت» را بشنویم.
کد خبر 6095196 فریبرز دارایی